انواع مختلف پرینتر و نحوه عملکرد آنها
نوشته شده توسط : موسوی

بری اطلاع از انواع چاپگرها و نحوه عملکرد آنها مقاله زیر که توسط تهران نارا نوین گرد آوری شده اطلاعات مورد نیاز کاربران را در خصوص اشنایی هنگام خرید  خواهند داشت. چاپگر ها انواع مختلفی دارند اعم از: چاپگر ماتریس نقطه ای ، چاپگر خطی، چاپگر لیزری،چاپگر جوهر افشان،پرینتر الکترواستاتیک و پلاتر هستند.چاپگر یکی از ابزار های مهم هر سیستم کامپیوتری است. چاپگر برای چاپ اسناد ، رسانه های چاپی ، یا کتابها و غیره استفاده می شود.

انواع مختلف پرینترها:

چاپگر نقطه ای:

چاپگر ماتریس نقطه ای نوعی از چاپگرهای رایانه ای است که دارای سر چاپ هستند.سر چاپ چاپگر در صفحه به جلو و عقب می چرخند و با ضربه چاپ می کنند. نوار پارچه ای آغشته به جوهر را به کاغذ می زنند. درست مثل ماشین تحریر است این چاپگرها می توانند نسخه های کربنی ایجاد کنند. سر چاپ به طور معمول در امتداد هر ردیف کاغذ چاپگر چاپ می کند و رنگ چاپ رنگ جوهر روبان است.

چاپگر ماتریس نقطه ای چاپگر ماتریس 

هر نقطه توسط یک میله فلزی ریز و در عین حال سفت که "سیم یا پین" نامیده می شود ، تولید می شود.پینها توسط نیروی الکترومغناطیس کوچک یا سولنوئید به طور مستقیم یا از طریق اهرم های کوچک (پنجه) به جلو رانده می شود. پین ها معمولاً در جایی قرار می گیرند که جابجایی های حاشیه ای بین ستون ها برای کاهش فاصله بین نقاط ایجاد می شود. موقعیت پین ها در سر چاپ کیفیت چنین چاپگری را محدود می کند.

پرینتر خطی:

چاپگر خطی نوعی چاپگر ضربه ای با سرعت بالا است. در یک طرح معمولی ، یک مجموعه کاراکتر فونت ثابت بر روی حاشیه تعدادی از چرخ های چاپی حک شده است ، این تعداد با تعداد ستون ها (حروف در یک خط) مطابقت دارد. چرخها با سرعت بالا می چرخند و کاغذ و یک روبان جوهر دار از موقعیت چاپ عبور می کنند.

چاپگر خطی چاپگر خطی

فناوری چاپگرهای خطی معمولاً سریعتر و ارزان تر از چاپگرهای لیزری است. کاربرد آن در حسابداری با حجم متوسط ​​و سایر برنامه های تجاری بزرگ است که حجم و سرعت چاپ بر کیفیت اولویت دارد.

چاپگرلیزری 

چاپگر لیزری یکی از انواع چاپگرها است. پرتو لیزر در چاپگر لیزری بر روی یک درام دوار با روکش سلنیوم با بار مثبت تمرکز می کند. صمغ لیزری بجز ناحیه ای که باید چاپ شود ، بار مثبت را از درام خارج می کند.

 چاپگر لیزری

به این ترتیب ،پرینتر لیزری حروف و تصاویری را که باید چاپ شوند به عنوان الگویی از بارهای الکتریکی ترسیم می کند که به آن تصویر الکترواستاتیک می گویند. در چاپگر لیزری پودر تونر سیاه با بار منفی ابتدا به این ناحیه دارای بار مثبت (تصویر) بر روی درام می چسبد و از آنجا به روی کاغذ انتقال می یابد.

قبل از اینکه کاغذ زیر درام بچرخد ، بار مثبت قوی تری از بار مثبت تصویر الکترواستاتیک به آن داده می شود ، بنابراین کاغذ می تواند پودر تونر را بر روی خود جذب کند. سپس کاغذ تحت حرارت ملایم قرار می گیرد تا تونر شل شده روی کاغذ ذوب شده و ثابت شود.

پرینتر جوهر افشان

چاپگر جوهر افشان یکی از انواع چاپگرها ست که قطرات بسیار کوچک جوهر را روی کاغذ قرار می دهد تا یک تصویر ایجاد کند. این چاپگرها به دلیل اینکه هزینه خرید کمتری دارند اما خروجی گرافیکی جذابی تولید می کنند ، محبوبیت زیادی دارند.

چاپگر جوهر افشان چاپگر جوهر 

نقاطی که بر روی کاغذ اسپری می شوند بسیار کوچک هستند. (معمولاً بین 50 تا 60 میکرون در قطر) و بسیار دقیق با وضوح تا 1440 × 720 dpi قرار دارند. نقاط می توانند رنگ های متفاوتی با هم داشته باشند تا تصاویری با کیفیت عکس ایجاد شود. هسته یک پرینتر جوهر افشان سر چاپ است که شامل یک سری نازل است که برای اسپری قطره های جوهر استفاده می شود.

 پرینتر الکترواستاتیک

یک چاپگر الکترواستاتیک بجای حرکت در عرض رسانه تمام صفحه را همزمان چاپ می کند.

رسانه (کاغذ ، مخمل ، فیلم) دارای بار الکترواستاتیک است. محلول تونر از طریق رسانه ها پخش شده و به قسمت پر انرژی رسانه می چسبد ، بنابراین تصویری با کیفیت بسیار سریع تولید می کند. چاپگر با شکستن داده های رنگی در سه رنگ اصلی (فیروزه ای ، سرخابی و زرد) به علاوه سیاه و چاپ یک رنگ ، چاپ های رنگی ایجاد می کند.

 پلاتر

پلاتر یک دستگاه بردار است.پلاتر بدون دستگاه اسکن رستر می تواند مستقیماً به موقعیت های خاصی در کاغذ چاپگر برسد. در پلاترهای رنگی ،حامل تعدادی خودکار با رنگ ها و عرض های مختلف را در خود جای می دهد.


منبع: تهران نارا نوین





:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: